سفارش تبلیغ
صبا ویژن



در مورد پلیمر - مهندسی پلیمر(polymer engineering)

  با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر به دنبال مواد و وسایلی می گشت تا بتواند توسط آنها کارایی و کیفیت اشیای ساخته دست خود را افزایش دهد .

با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر به دنبال مواد و وسایلی می گشت تا بتواند توسط آنها کارایی و کیفیت اشیای ساخته دست خود را افزایش دهد . همچنین بشر به دنبال آن بود که بتواند موادی بسازد تا توسط آنها اشیایی با کیفیت مورد نظر خود تهیه کند به عنوان مثال بدنه هواپیما باید علاوه بر مقاومت در برابر نیرو های وارد از جنسی سبک ساخته شود تا هواپیما بتواند به آسانی به هوا بلند شود در ابتدا بنه هواپیما ها را از فلز آلومنیوم که نسبت به سایر فلزات سبکتر است می ساختند لیکن با پیدایش مواد پلیمری به تدریج این مواد جایگزین فلز آلومنیوم شدند مثال دیگر در این زمینه یکی از مشکلات عمده ای است که اکثر افراد عینکی با آن رو به رو هستند افتادن در پی آن شکستن عدسی عینک که در نتیجه آن افراد هزینه زیادی را متحمل می شوند اگر بتوان ¬عدسی عینک را از ماده ای ساخت که علاوه بر شفافیت و عملکرد مناسب در مقابل ضربه نیز مقاوم باشد مشکل این افراد نیز حل خواهد شد. لنزهای چشمی که به تازگی وارد بازار شده اند این قابلیت را دارا هستند این لنز ها از جنس مواد پلیمری هستند . یکی از مشکلات عمده ای که اکثر انسان ها با آن روبه رو هستند خرابی دندان و نیز ترمیم دندانهای فاسد یا جایگزینی آنها با دندانهای مصنوعی است . تا چند سال پیش دندانهای خراب فقط با استفاده از فلزات آلیاژی نقره ای رنگی به نام آمالگام تعمیر می شد این مواد علاوه بر رنگ ناموزون نسبت به سایر دندانها به خوبی به دندان نیم چسبد و پس از مدتی جدا شده داخل دندان خالی می شود همچنین حرارت را به خوبی از خود عبور داده گاهی هنگام خوردن و آشامیدن غذاهای سرد و گرم ، فرد دچار دندان درد می شود . دندان های مصنوعی نیز از چینی ساخته می شوند که در برابر ضربه مقاوم نبوده سریعا می شکنند برای رفع عیوب فوق به تازگی از موادی استفاده می شود که علاوه بر داشتن رنگ سفید و مناسب در برابر سایش و ضربه نیز مقاوم بوده و به خوبی به دندان می چسبند و مانند عایق حرارتی گرما و سرما را از خود عبورنمی دهند این مواد از جنس پلیمر ساخته شده اند اکریلیک و کامپوزیت نام دارند .

مطالب فوق گویای اهمیت مواد پلیمری است و نشان می دهد که نیاز بشر به

مصنوعی تهیه می شوند از مواد شیمیایی به وجود می آیند و در اثر واکنشهای شیسیایی حاصل می شوند بنابر این می توان چنین نتیجه گرفت که برای ساخت و تهیه مواد پلیمری نیاز به دانش شیمی است به عبارت دیگر علوم مورد نیاز برای پلیمرها بخشی از علم شیمی است بنابر این متخصصین این رشته باید با دانش شیمی نیز آشنا شوند . تا چندی پیش رشته مهندسی پلیمر به واسطه نزدیکی آن با رشته مهندسی شیمی در تمام مراکز علمی دنیا جز رشته مهندسی شیمی در تمام مراکز علمی دنیا جز رشته مهدسی شیمی و شاخه ای از این رشته تلقی می شد و هنوز نیز در برخی از دانشگاهها همین رویه دنبال می شود لیکن با تخصصی شدن علوم این رشته از مهندسی شیمی جدا شد البته هنوز در برخی از دانشگاهها این رشته جز رشته مهندسی شیمی محسوب می شود .

پلیمر از فرهنگستا علوم معادل فارسی «بسپار» را برای آن پیشنهاد کرده است به موادی گفته می شود که از به هم پیوستن تعدادی مولکول یکسان تشکیل شده است . مولکلولهایی که پلیمر ها را به وجود می آورند مونومر نامیده می شوند .

مونومر در زبان فارسی تکپاره نامگذاری شده است . عملیات پلیمر یزاسیون بدین صورت است که در اثر افزودن یک ماده شیمیایی یا عواملی مانند حرارت گاهی پلیمر از دو یا چند مونومر تشکیل می شود و گاهی تعداد مونومر ها به هزاران و حتی میلیونها عدد در یک مولکول پلیمر می رسد .

در نتیجه عملیات پلیمر یزاسیون تغییر اساسی در خواص ماده اولیه رخ می دهد و در حالی که مونومر ها به یکدیگر متصل می شوند خواص محصول پلیمریزاسیون نیز عوض می گردد . همچنین برای دستیابی به محصولی با کیفیت لازم و مورد نظر موادی به پلیمر ها اضافه می شود که به آنها اضافه شوند ه می گویند .

پلیمرها بسته به نوع مونومرهای تشکیل دهنده آنها متفاوت هستند . هموپلیمر ها مولکولهای بزرگی ( ماکرومولکولهایی ) هستند که از واحد هایی ( مونومرهای ) یکسان ساخته شده اند . در صورتی که واحد های تشکیل دهنده پلیمر متفاوت باشد به ان کوپلیمر می گویند پلیمرها ممکن است ساختمان خطی یا شاخه ای یا فضایی داشته باشند . مثالهای زیادی از پلیمر ها در طبیعت یافت می شود که از آنها لاستیک طبیعی را نام برد .

پلیمرهای مصنوعی نیز بسیار فراوان بوده ، در اطراف ما به وفور یافت می شوند . از جمله آنها می توان به مواد لاستیکی ، پلاستیکی ، بیشتر رنگها و جوهر ها اشاره کرد .مواد پلیمری عمدتاً دارای خواصی مانند مقاومت زیاد در برابر کشش ، و مقاومت خوب در برابر پارگی و سایش هستند .

رشته ی مهندسی پلیمر دارای دو گرایش ( صنایع پلیمر ) و ( علوم و تکنو لوژی رنگ ) است که در ادامه در مورد آنها توضیح داده می شود . در خصوص این دو گرایش باید تذکر داده شود که علی رغم آنکه هر دو گرایش در گروه مهندسی پلیمر قرار دارند ، لیکن در مورد دروس ارایه شده ، تفاوت نسبتاً زیادی مشاهده می شود و در حیطه ی کاری نیز باید گفت که مهندسی صنایع پلیمر تقریباً همه ی انواع پلیمری را شامل شده ، محدود به نوع خاصی از اینگونه مواد نمی شود ، لیکن شاخه ی علوم و تکنولوژی رنگ ، همان گونه که از نامش پیداست ، ویژه ی مسایل مربوط به پوشش اجسام و انواع رنگها ی پلیمری و معدنی است و مسایل مربوط به این صنعت را به صورت تخصصی بررسی می کند .

 لطفا نظراتتونو برام ارسال کنید:saeidi.polyeng@yahoo.com
saeidi.polyeng@gmail.comمؤدب



نویسنده » محمد . ساعت 1:1 عصر روز دوشنبه 87 مهر 22